Fremtidens flaggposter!
.gif)  
TRACKSA har utviklet et system som gjør det
daglige
sikkerhetsarbeidet
betydelig lettere
og sikrere på baner.
Video...
se
video, derfor har
vi investert i Tracksa...
Tracksa nyhetsbrev
mars 2010
Tracksa
Promo Book
Tracksa
Brosjyre
Tracksa
DemoFlash
(juni 2008 -
av Bjørn
Espeland)
.jpg)
NMK
Harstad har fått på
plass Tracksa-systemet!
Et trådløst lyssystem
som
erstatter de
gamle
flaggpostene – som
første klubb
i
Nord-Norge.
– Dette reduserer
risikoen for skader og
vi
sparer også mannskap
med denne
løsningen,
forteller Stig-Arne
Dallager.
Klubbens førere og flere
av utøverne i
nord har
allerede testet det nye
Tracksa-systemet på
NMK Harstad's løp.
– Litt uvant, men det
venner man seg til.
Et
intensivt lys omtrent som noen kanskje
kjenner
fra fotoboksene.
Systemet
ble testet
og
presentert for klubbene
i
nord av representanter fra
Tracksa og Norges
Bilsportsforbund på
NMK
Harstad's
vårløp i 2008.
NMK Harstad's Stig-Arne Dallager uttaler at de var
utrolig
glade for at nettopp Harstad
var valgt for
denne demonstrasjonen og resultatet ble
altså at
NMK Harstad besluttet å
gå til innkjøp av systemet.
Avtalen er i boks,
systemet kjøpt
.jpg)
Frode Steen og Arvid
Beinnes, begge Tracksa Utvikling
Systemet
ble testet.gif) og
presentert for klubbene
i nord av representanter
fra Tracksa og Norges Bilsportsforbund
på NMK
Harstad's
løp siste helgen i mai. Jan Helge Nilssen og
Stig-Arne
Dallager uttaler at de
var utrolig glade for at nettopp
Harstad
var valgt for denne demonstrasjonen og resultatet
ble altså at
NMK Harstad besluttet å gjøre en avtale om innkjøp av systemet.
Første lysanlegget var
levert tidlig i vår med
adresse Sigdal Motorsenter. Siden har det gått i
ett
med leveranser sier
Arvid Beinnes, som er daglig leder for utviklingsdelen av bedriften
Tracksa Utvikling.
- Akkurat nå er vi omtrent sprengt på leveringskapasiteten. Vi har levert
fire-fem
lysanlegg til bilsportsbaner i Norge hittil og har 10 før
sommerferien, frå Lista i sør
til
Harstad i nord.
Han tror ikke at interessen for anlegget kommer til å avta med det første,
heller tvert om.
- Til nå har vi valgt å konsentrere oss om baner for kjøretøy på fire hjul
men det finnes jo
også for de som går på to.
Men de hører til et annet
forbund og foreløpig har vi ikke hatt
kapasitet til å jobbe opp mot
dem. Det
finnes dessuten et langt større marked utenfor Norge, men Tracksa står på og
jobber videre framover.
.gif)
– det komplette varslingssystemet
for bil- og
alpinsporten.
.jpg)
Det begynte med en
ulykke
.gif)

Det begynte
med en ulykke
Da hans ti år gamle datter krasjet og ble liggende med GoKarten over seg
fikk
Frode Steen
ideen til en markør som signaliserer en faresituasjon. I
løpet av tre år
har ideen materialisert
seg i flere produkt med et potensial
langt ut over
gokartbanen i Førde – og Norges grenser.
Resultatet er TRACKSA
– det komplette varslingssystemet for bil- og
alpinsporten.
Gjennom årene har det vært
mange tragiske ulykker knytt til bil- og motorsport.
Særlig har
flaggvaktene vært utsatt – de som står langs banene eller på fartsprøver
og vinkar flagg for
å varsle førerne om velt eller utforkjøringer.
Lyssøyler erstatter
flaggvaktene. Også i
alpinbakkane har det vært dødsulykker i samband med
preparering med tråkkemaskiner og
snøscooterkjøring. Tracksa-systemet varsler
alpinistene om farer gjennom
at lyssøyler i
alpinportene blir aktivert.
Etter ulykken med
datteren som det heldigvis gikk bra med, gikk den nevenyttige
eieren
av
firmaet Førde Vedlikeholdsservice og bilmekaniker Morten Lundh i gang
med å lage den første
prototypen av et varslingssystem – som i
utgangspunktet kun
var tenkt brukt på gokartbanen
i hjembygda. Den
bestod av en aluminiumskasse
med batteri og trådløs mottaker, et
standard
varslingslys og en fjernkontroll.
Med fjernkontrollen kunne han
aktivere det blinkende oransje
lyset når det oppstod
faresituasjoner på
banen.
Samarbeid med Norges Bilsportforbund Banekonsulent Karl Reidar Rolfstad i Norges Bilsportforbund
så Steen's oppfinning,
og forstod
at det lå et stort potensiale i
utviklingen av produktet og oppfordret meg
til å videreutvikle
prototypen. Rolfstad kom med ønsker og stilte krav stadig vekk og
har vært en pådriver og
helt
enestående i den lange utviklingsprosessen.
- Det er nok derfor Tracksa er blitt et heilt
annet produkt enn det som var tanken i
utgangspunktet sier Steen – som etter hvert etablerte selskapet Tracksa AS.
Unikt produkt
-
finnes ikke maken
Triangelform
Kort fortalt består bilsport-utgaven av
lysposter,
håndsendere
og et
PC-basert racecontrolprogram.
Alle lysmarkørene
styres
trådløst via racecontrollen.
Alpinutgaven av Tracksa består av
lyssøyler som
styres av
GPS-sendere.
- Vi
tok utgangspunkt i at vanlige folk skulle forstå hensikten
med produktet og
at det ikke skulle utgjøre en fare for noen
der de står langs banen.
Det skulle være synlig – derfor fikk
det ambulanse-farger.
Formmessig bruker vi
triangelet som er et
varslingssymbol.
Samtidig
skulle designen vise at Tracksa er et unikt produkt.
Tror vi har lykkest.
- Våre egne folk har
utviklet den elektroniske
innmaten i
lyssøylene og
programmene, software og chipper og alt det
der, de
har nesten jobba seg
i hjel de også, sier Steen
og
sender stor takk til de
som har støttet
utviklingsarbeidet
disse
årene.
-
Tracksa arbeider nå med å videreutvikle produktet samtidig
som
markedsutvikling og eksport er satt i fokus.
Unikt produkt - Vi har utvikla et produkt som det
ikke finnes maken til i verden. Tracksa er et komplett
system som kan
tilpasses alle typer løp og regelverk. Det har vært en spennende prosess
og
vi har hatt mye moro underveis fordi vi visste vi jobba med et unikt
produkt.
Godord fra Sverige
- Vi var ferdig med den siste versjonen høsten 2006, og siden har vi testa
på en rekke baner
i Norge og Sverige, blant annet under EM i rallycross.
Mottakingen har vært svært positiv.
Når representanter for det svenske bilsportforbundet sier at dette er et sjumilssteg for
bilsporten er det
klart det varmer, forteller Steen. Svenskene har hatt mange ulykker der
funksjonærer er kjørt ned, senest i sommer.
Tracksa i produksjon
Tracksa-systemet er satt i produksjon; elektronikken lages i Bergen,
plastdelene i Kina
og
det hele blir montert i Tracksa-lokalene i Vadheim i
Høyanger. - Vi monterte de første
anleggene høsten 2007 og flere er solgt i år, sier
Frode Steen
og regner med at staben blir
utvidet når salget kommer skikkelig
i gang og
monteringskapasiteten må økes.
Finnes ikke maken til i verden
Sitat frå Frode Steen, gründer og
daglig leder i Tracksa: ”Vi har utviklet et produkt som
det
ikke finnes
maken til i verden. Tracksa er et komplett system som kan tilpasses alle
typer
løp og regelverk.”
Jobber videre med andre
ideer
Tracksa AS er i full gang med produksjonen av lysvarslingssystemet og startet et nytt selskap
som skal ta teknologien
videre.
Frode Steen og Morten Lundh i Tracksa AS har sammen med
Arvid Beinnes i Beinnes produktutvikling dannet selskapet
Tracksa Utvikling
AS.
– Dette er noe vi gjør for å skape en egen leverandør av
teknologi både på eksisterende produkt og framtidige
konsept, sier Frode
Steen.
– Vi har et spennende produkt og jobber med andre ideer.
Så
det kommer mer fra oss og lover resultat av
utviklingsavdelingen.
Morsselskapet Tracksa AS er i gang i bygget sitt i Vadheim.
Produksjonen av komponentene til lysvarslingssystemet
skjer i Kina mens
monteringen til ferdig produkt skal skje lokalt. Siden vi
produserer i Kina har
vi vært så heldig å få en veldig god kontakt der. Det
er et land med enorme muligheter! Selve
monteringen skjer altså her og det
samme gjelder kvalitetskontroll og elektroarbeidet.
Fabrikken i Kina produserer for fullt og vi holder på med montering for
fullt og regner med å
starte levering av de første anleggene i mai, sier
han.
– I det siste har vi rustet opp bygget i Vadheim.
Etterspørselen har vært enorm den siste tiden
i følge Steen. –
Motorsportsforbundet jobber veldig godt for oss og det er vi takknemlig for.
I tillegg har vi et spennende møte på gang i Sverige, vi har nemlig fått
invitasjon fra det svenske
bilsportsforbundet om å komme over dit for å
presenterte produktet vårt for bransjen.
Så det er spennende tider for oss,
det har vært et hektisk år til nå og det blir nok ikke mindre
hektisk
framover, avslutter Steen med et smil.
Nå går vi bare og klør i fingrene
etter å levere de første anleggene.
Enorm interesse for Tracksa

HøyangerPortalen 02.06.2008
av: May Britt Eide
På veggen hos
Tracksa henger en bestillingsliste på over 20 lysanlegg som de skal levere
til
bilsportsbaner i Norge og Sverige innen sommerferien. - Interessen har vært over all
forventning, sier Arvid Beinnes til Ytre
Sogn.
Første lysanlegget var sendt ut fra lokalene i Vadheim tidlig i vår med
adresse Sigdal
Motorsenter. Siden har det gått i ett med leveranser sier Beinnes, som er daglig leder for
utviklingsdelen av bedriften Tracksa -
Tracksa Utvikling.
- Akkurat nå er vi omtrent sprengt på
leveringskapasiteten. Vi har levert
fire-fem lysanlegg til
bilsportbaner i Norge hittil og har 10 før
sommerferien,
frå Lista i sør til Harstad i nord.
I tillegg har vi
fem-seks bestillinger fra bilsportsklubber i Sverige
som nå bare venter på at
vi kan gi dem en leveringsdato. Så det har gått over all forventning,
ja,
smiler han. Og legg til at de skal greie å levere samtlige innen
sommerferien med blant
annet ved å leie inn ekstrahjelp.
For mens deleproduksjonen foregår andre steder blir det nye trådløse
lysanlegget montert og
programmert samt testet i Vadheim. - Planen var å
begynne med salget i fjor men valgte
imidlertid å bruke mer tid på å gjøre
noen endringer på mekanikk og elektronikk for å være
helt sikre på at vi
leverte fra oss et best mulig produkt, sier Beinnes.
Han tror ikke at interessen for anlegget kommer til å avta med det første,
heller tvert om.
- Til nå har vi valgt å konsentrere oss om baner for kjøretøy på fire hjul
men det finnes jo
også for de som går på to. Men de hører til et annet
forbund og foreløpig har vi ikke hatt
kapasitet til å jobbe opp mot dem. Det
finnes dessuten et langt større marked utenfor Norge.
- I Sverige og Finland for eksempel er jo bilsport mange ganger større enn i
Norge og med
langt flere baner. Og vi har jo allerede fått en del
bestillinger fra førstnevnte land påpeker han.
Han legger til at de også har ettermarked som vil si vedlikehold og service på anleggene vi
leverer
foruten tilleggsprodukter.
INFORMASJON
TRACKSA AS
INFO-BROSJYRE
NYHETSBREV
1-2010
NYHETSBREV 4-2008
NYHETSBREV 3-2008
NYHETSBREV 2-2008
NYHETSBREV 1-2008
Artikkel
fra Sverige om Tracksa
Se video av Tracksa
Video av Bjørn Espeland, NMK Harstad
|