Fredag møtte Samferdselsministeren ungdomsorganisasjonen Kjør for livet under Oslo Motor Show på Norges Varemesse på Lillestrøm. I paneldebatten deltok folk fra flere forskjellige deler i samfunnet. I tillegg til minister Kleppa, stilte Bård Morten Johansen fra Trygg Trafikk og Dagfinn Moe fra SINTEF.Dagfinn Moe ble vinner av ”Ta vare på livet”- prisen for 2011 som ble utdelt av samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i mai.
Les mer
Les mer: www.kjorforlivet.no/sistenytt/maks-hastighet-i-oslo
27.10.2011
Paneldebatt omkring holdningsskapende arbeid
Det kommer representanter fra bilmiljøet og flere ungdomspolitikere som skal jobbe med dette i årene fremover.
- Vi har fått med mange folk som brenner for teamet. Vårt mål er å diskutere om det finnes andre løsninger for dette problemet enn å bare begrense personlig frihet og bruke teknologiske virkemidler til å dempe farten. Vi tror at drivet etter spenning hos ungdommen ikke forsvinner ved kun å innføre regulative tiltak, men at en kombinasjon med dette og holdningsskapende arbeid, vil gi best effekt på lang sikt. Vi må få ungdommen med på laget – få dem til å selv ønske det.
Fokus på ungdommens interesser
Dagfinn Moe, trafikkforsker i Sintef forteller til NRK Brennpunkt at for noen av disse ungdommene så oppleves trafikken som en ”rus”. Noen tar ut dette behovet for spenning via for eksempel fallskjerm, strikkhopp eller sågar alkohol og narkotika. Noen tar imidlertid ut jaget ved å kjøre fort og rått på E6.
- Vi må gi dem ett positivt spenningsdriv gjennom å fokusere på ungdommens egne interesser og mål, sier Børseth.
Paneldebatten starter klokka 14.00 i hall C på Norges Varemesse på Lillestrøm og er åpen for alle interesserte.
Fra råest til tryggest
- Gjennom en konstruktiv og mangfoldig debatt, håper Kjør for livet å sette fokus mot den arbeidsmetoden som det er fokusert lite på tidligere. Vårt mål er å forsøke å diskutere hvordan vi skal endre disse ungdommene fra ”Fra råest til tryggest” i trafikken, avslutter Børseth.
Kjør for Livet jobber målrettet og snakker ungdommens språk
Ungdomsorganisasjonen vil jobbe målrettet mot ungdom og trafikksikkerhet, og spesielt den gruppa som blir rammet av de høye dødstallene i trafikken.
- Vi tror det er mulig å nå gjennom til ungdommen. Det gjelder å snakke deres språk, og ta tak i deres interesser der de er. Fredag kommer Magnhild Meltveit Kleppa til Oslo Motorshow på Norges Varemesse i Lillestrøm for å delta i en paneldebatt rundt temaet.
- Vi må gi ungdommene ett handlingsalternativ. Kjør for livet tror vi må jobbe spisset inn mot denne målgruppen med holdningsskapende tema og langsiktig læring. Det er også viktig å snakke deres språk, sier daglig leder i Kjør for livet, Knut Ove Børseth.
Fokus på ungdommens interesser og mål
Ungdomsorganisasjonen Kjør for livet bruker motor, motorsport og action som interessevekkere i ett fritidstilbud som nå etableres nasjonalt.
- Vi jobber med å møte ungdommen der de er, og har fokus på deres interesser og mål. Mestringsfølelse er viktig i alle menneskers liv, men for å oppleve mestring, trenger du kunnskap og erfaring – det gjelder ikke minst i trafikken.
NRK Brennpunkt tok opp temaet i en dokumentar
NRK Brennpunkts dokumentar ”Råest bak rattet” som ble sendt 18. oktober, viser ungdom som forteller at de bruker fart og råkjøring som virkemiddel i jakten etter spenning og status i gruppa.

Se Brennpunkts dokumentar; "Råest bak rattet"
Antallet drepte i trafikken i år, går mot det laveste antallet siden 1950-tallet, men for en gruppe er imidlertid dødstallene fortsatt høye.; Unge menn i aldersgruppen 18 – 24 år kjører like rått, og blir drept like ofte som før.
- Kjør for livet tror at regeltiltak alene ikke gir en ønsket effekt. Vi mener at dette må kombineres med et større holdningsskapende arbeid. Vi tror at ved å skape forståelse for konsekvensene i trygge former, får ungdom med seg en lærdom og balast som ligger til grunn når ansvar og viktige avgjørelser skal taes - og de etter hvert skal ta førerkortet som 18-åring, forteller Børseth.